18آوریل 2021- طبق تحلیل جدیدی که در مجله ی Exercise and Sport Sciences Reviews منتشر شده است، ورزش منظم ممکن است نقشی کلیدی در کمک به افراد در مقابله با افسردگی و دیابت در پی ابتلا به کووید-19 بازی کند، علائمی که اغلب به عنوان بخشی از "کووید طولانی" شناخته می شوند.

دیابت به خوبی به عنوان یک عامل خطر برای پیامدهای بدتر در افرادی که بهCOVID-19 مبتلا می شوند، شناخته شده است ، با میزان بالاتر بستری شدن در بیمارستان، بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه(ICU) و مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت، به ویژه اگر کنترل قند خون بدتری داشته باشند. اما مطالعات همچنین نشان داده اند کهCOVID-19 ، باعث افزایش سطح قند خون در افرادی می شود که قبلاً دیابت نداشته اند - هم در مرحله حاد (اولیه) COVID-19 و هم به عنوان یک اثر ماندگار در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت.

یک مطالعه اخیرا نشان داد که ابتلای به دیابت در پی بستری شدن در بیمارستان به دلیلCOVID-19  ممکن است یک مشکل موقت برای اکثر افراد باشد. اما بسیاری از افرادی که به کووید طولانی مبتلا می‌شوند، هرگز به دلیل کووید-19 در بیمارستان بستری نشده اند. محققان هنوز در تلاش هستند تا دریابند چرا برخی افراد پس از عفونت خود این علائم طولانی‌مدت را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر این علائم را ندارند.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان به دنبال شواهدی گشتند که نشان دهد ورزش می تواند به رفع علائم کووید طولانی کمک کند - یک حوزه مهم تحقیقاتی، زیرا در حال حاضر هیچ درمانی برای کووید طولانی مدت وجود ندارد. همچنین مشخص نیست که چه تعداد از افراد مبتلا به کووید-19 به کووید طولانی مدت مبتلا می شوند، بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی در این مطالعه، تخمین زده می شود که بین 15٪ تا 80٪ از کل افراد آلوده، علائم کووید طولانی مدت را داشته باشند. در این مقاله، محققان یک فرضیه را - نه هیچ یافته تحقیقاتی جدیدی - بر اساس آنچه مطالعات قبلی در مورد ورزش و افسردگی، دیابت نوع 2 و التهاب نشان داده بودند، ارائه کردند. آنها گفتند: اعتقاد بر این است که ادامه ی التهاب مسئول بسیاری از اثرات طولانی مدت کووید است.

ورزش ممکن است فرآیندهای التهابی در کووید طولانی مدت را مختل کند

محققان خاطرنشان کردند که کووید طولانی مدت به احتمال زیاد نشان دهنده چرخه ای از فرآیندهای التهابی است که می تواند شامل التهاب سلول های بتای پانکراس( تولید کننده انسولین) باشد. التهاب مداوم این سلول ها ممکن است در نهایت باعث آسیب دائمی آنها شود که منجر به دیابت نوع 2 گردد. نشان داده شده است که ورزش سطوح مواد شیمیایی مفیدی را در بدن افزایش می‌دهد که با این پاسخ التهابی در سلول‌های بتا تداخل می‌کنند، و ورزش همچنین حساسیت انسولین را در سراسر بدن افزایش می‌دهد، درنتیجه سلول‌های بتا برای تولید میزان انسولین مورد نیاز بدن به کار سخت‌تری نیاز ندارند. فرآیندهای التهابی مشابهی ممکن است به عنوان بخشی از کووید طولانی در مغز رخ دهد، ورزش به طور بالقوه نقش مشابهی در برهم زدن این چرخه ی بیش فعالی سیستم ایمنی دارد.

نویسنده ی این مقاله پرفسور  Candida Rebello، دانشمند پژوهشی در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون در باتون روژ، لوئیزیانا، گفت: ورزش از التهابی که منجر به افزایش قندخون و ایجاد و پیشرفت دیابت و افسردگی بالینی می شود، جلوگیری می کند. در حالت ایده‌آل، توصیه می شود که یک جلسه 30 دقیقه‌ای ورزش انجام دهید. اما اگر نمی توانید هر بار 30 دقیقه ورزش کنید، سعی کنید دو جلسه 15 دقیقه ای انجام دهید. اگر می توانید فقط یک بار در روز 15 دقیقه پیاده روی کنید، این کار را انجام دهید. مهم تلاش کردن است، مهم نیست از کجا شروع کنید.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/18/exercise-may-help-treat-diabetes-depression-in-wake-of-covid-19/